Esküvői kulisszatitkok

GYŰRŰTŐL AZ OLTÁRIG

Esküvői kulisszatitkok (nem csak) menyasszonyoknak

Az elmúlt évek alatt rengeteg párral találkoztunk, beszélgettünk. Feltűnt, hogy mennyi kihívás, akadály áll előttük, ami megkeseríti, az amúgy édes időszakot.

Fájt látni számunkra, hogy a menyasszonyok mennyire kikészülnek mire eljutnak az esküvőjük napjáig. Elhatároztuk, hogy létrehozzuk ezt az oldalt, hogy

támogassuk a párokat és a menyasszonyokat, hogy az esküvő előtti időszak, tényleg az örömteli várakozásról szóljon. Küldetésünknek tartjuk, hogy elsimítsuk és

könnyebbé tegyük a menyasszony és a vőlegény útját a gyűrűtől az oltárig.

Törjük meg a csendet és beszéljünk róla! Neked az első, nekünk a több századik esküvőnk lesz. Teljesen normális, ha nem értesz mindenhez,

és stresszelnek az új ismeretlen feladatok.

Mi azért vagyunk, hogy támogassunk Téged abban, hogy élvezd az odavezető utat és az esküvő tényleg álmaid nagy napja legyen.

Igyekszünk majd minden témakörben, a lehető legtöbb felmerülő problémával foglalkozni. Új írások mellett, a régebbieket is folyamatosan bővítjük, ha találkozunk olyan új részletekkel, amikkel addig még nem. 

A Dekowest csapat küldetése, hogy az esküvő előtti időszakban, ne a ráncok és az ősz hajszálak szaporodjanak, hanem a boldogság és az öröm, mert ez az, amitől az esküvő igazán egy valóra vált leányálom.

Nézz be  Esküvői Kulisszatitkok

nevű Facebook csoportunkba!

Csatlakozz hozzánk és tedd fel bátran kérdéseidet!

Esküvőnk hatása a kapcsolatainkra

Azt már sokat hallhattuk, hogy az esküvőszervezés kapcsolatpróbáló időszak tud lenni, mennyasszony és vőlegény között, és óva intenek mindenkit attól, hogy az ebből fakadó feszültséget egymáson vezessék le. Arról már kevesebb szó esik, hogy más kapcsolatokra hogyan is hat ez a procedúra, családtagok, barátok, szakmabeli vagy félprofi ismerősök. A következő néhány írásban azt vesszük végig, milyen hatással lehet az esküvő szervezés emberi kapcsolatainkra. Még egy anya-lánya kapcsolatot is megviselhet, kezdjük is ezzel.

Anyák, lányok, esküvők

A lánya esküvője a legtöbb anyának elég kardinális kérdés,

talán a sajátjánál is fontosabb, és lássuk be, a szervezés stresszes és kimerítő tud lenni!

Így nem baj, ha áll mellettünk, valaki, aki ezt már egyszer végig csinálta, és a legjobbat akarja nekünk.

Viszont ezzel lehetnek problémák, az „esküvőzés” mára már komplett iparág lett, és rengeteg olyan dologra kell figyelni, amire 20-30 éve még nem.

Meg ugye az se biztos, hogy amiről egy szülő azt gondolja, hogy a legjobb a gyerekének, az valóban úgy is van.

Íme a leggyakoribb problémák és néhány ötlet a megoldásra, hogy az Örömanya ne csak egy szófordulat legyen az esküvőn……

Toddlers and tiaras 2.0, avagy hogyan NE szervezz esküvőt anyuval!

 

  • Sajnos sok anya észre sem veszi, hogy valójában saját álom esküvőjét tervezgeti, és elfelejti, hogy talán gyermekének más dolgok tetszenek, más stílusok, más zenék, más ételek, vagy más dolgok fontosak.

Csak kedvesen emlékeztesd, hogy ez a te esküvőd és tudod, hogy mit szeretnél és értékeled a segítségét, de bízzon benned nyugodtan, hiszen Ha életed párját ki tudtad választani, akkor lehet, hogy azt is eldöntheted egyedül (vagy életed párjával), hogy milyen színű legyen a szalvéta vagy, legyen-e húsleves….

  • Könnyen belecsúszhatnak abba a hibába, hogy be nem teljesült esküvői álmaikat próbálják valóra váltani, ezért forszírozhatnak olyan dolgokat, amik sehogy sem illenek a képbe, egy a helyszínhez nem illő dekorációt, vagy a menyasszonyhoz nem illő ruhát. Ráadásul még az is lehet, hogy hangoztatják is, hogy azért szeretnék, mert nekik nem lehetett.

Bűntudatból semmiképp ne hozz döntést, ez a nap nem erről szól, fogsz még elég kompromisszumot kötni a szolgáltatókkal.

ÜltetésiRend

Az ülésrend első körben gyakorlati problémának tűnik és ha tényleg mindenki szeret mindenkit még akkor is okozhat fejtörést, hiszen a terem elrendezése, az asztalok száma, a tálalás és a dekoráció mind-mind függ attól hogy hogyan és hányan ültök.

De ez valljuk be, a legideálisabb eset.

Nem kell rögtön a Rómeó és Júliára gondolni, de a legjobb családokban is előfordulnak viszályok, és van hogy egy esküvő sem tud ezeknek véget vetni, hiszen ez nem egy lányregény vége hanem a valóság.

Van hogy a kedves egybegyűlteknek a szerelem mindent legyőz nem jelent semmit, meg hát- “nem is az ő szerelmük szóval tökmindegy”- alapon nem tudják félretenni problémáikat még addig se amíg kihűl a rántott hús.

Te pedig ahelyett hogy a hónapok óta várt, gondosan összeállított gasztronómiai csodákból álló menübe feletkezhetnél, -amiről a futópadon izzadva hetekig álmodoztál,-  játszhatod a tanár nénit, hogy szétültesd a veszekedő rokonokat.

Elég bosszantó lehet. Jobb hát elébe menni a problémának és gondosan megtervezni az ülésrendet.Következzen most egy stratégiai játék, ahol a tábla a terem, a karakterek a vendégek a tét pedig az esküvőd békéje.

 

A leggyakoribb probléma vagy inkább érzelmileg a legsúlyosabb ha valamelyik, ne adj isten mindkét oldalon elvált szülők vannak.

Ennek a legenyhébb változata, ha mindenki boldogságban, de legalábbis békességben van egymással, mindenkinek van új és vállalható párja, mert akárhogy számolom ez összesen 8 darab szülő és ha ehhez még hozzávesszük a tanúkat is, a főasztal a fotókon kísértetiesen fog hasonlítani da Vinci Utolsó vacsorájához.

Aztán ott vannak a nehezítő körülmények, ha még vannak vitás helyzetek, vagy valamelyik szülő egyedül érkezik.

 

Még a fent említett békés  képnél is felmerülhet, hogy milyen sorrendben üljenek a szülők és partnereik. Hát még ha ez a béke annyira nem is áll biztos lábakon….

 

Mit lehet tenni ha  úgy érzitek a felmenők között a vita borítékolható?

Megpróbálhatjátok kisakkozni, hogy testvérekkel vagy tanúkkal szeparáljátok el a főasztalnál a problémás feleket.

De ahogy egy elszánt királynő simán letarolhatja a védvonalat a sakktáblán, ugyanúgy a vacsora közepén is kialakulhat egy patthelyzet, ami könnyen tönkre teheti a hangulatot.

Érdemes  elejét venni a dolgoknak és inkább külön asztalhoz ültetni őket.

Ha valamelyikőtök szülei együtt vannak vagy legalábbis békében élnek egymással, velük is egyeztetni kell a helyzet miatt és őket is másik asztalhoz ültetni, hogy semmi sértődés ne legyen.

A főasztalnál pedig elég ha ketten ültök vagy esetleg négyen a tanúkkal.

A két fős főasztal lehet a legjobb megoldás, gyakorlati és érzelmi problémák megoldására is mert, akár a hely szűkös, akár az érzelmek viharosak, abba senki nem köthet bele, hogy ez a ti új életetek  kezdete, így csak ketten szeretnétek ott ülni és látni mindenkit, aki csak eljött ünnepelni a szerelmeteket.

A helyszínről mindent

A tökéletes helyszín kiválasztása ez esküvő megszervezésének Alfája és Omegája.

Több irányból is elindulhatunk vagy helyszínt választunk a dátumhoz vagy dátumot a helyszínhez.
Bár őszintén, szerintem a választás nagyon becsapós szó erre a folyamatra, a kutatás már inkább leírja a párokra váró feladatot.
A rugalmasság és gyakorlatias hozzáállás a kulcsa mindennek. Sajnos, ha az időpont tekintetében teljesen nyitottak vagytok is, de mindenképpen ragaszkodtok egy
helyszínhez, akkor fel kell készülni arra, hogy a népszerűbb helyeken akár 1-2 évre előre minden időpont foglalt. Ha nem siettek az esküvővel, akkor ez egy teljesen jó módszer, hiszen így legalább lesz idő a szervezésre és a szolgáltatók között is válogathattok egy távolabbi időpontra.

Vannak azonban, akik nem tudnak, vagy nem akarnak várni, és nem jegyespárként akarják iskolába íratni első gyermeküket. Előfordulhatnak, olyan sürgető tényezők, legyenek bár jók vagy rosszak, amik nem hagynak időt a várakozásra. Ilyen esetekben viszont fel kell készülni rá, hogy lánykérés és az esküvő közötti idő rövidsége a szervezés során kötött kompromisszumok listájának hosszát növeli. Igazából azt lehet mondani, hogy nagyon szerencsések vagyunk, ha találunk egy helyszínt, ami
minden praktikus szempontnak megfelel és emellett még úgy is néz ki, ahogy szeretnénk.

Hogy segíthessünk nektek a helyszín keresésében összeszedtünk néhány kérdést, amit mindenképpen tegyetek fel, mielőtt rábólintotok egy helyre.

 

 

1, Befogadó képesség.

Mit lehet tenni, ha elsőre nem vagytok biztosak benne, hogy tényleg elég nagy lesz-e a tér?

Mivel az esküvők előkészületei alatt még szoktak körbe vezetni jövendő párokat, így ti is kérhettek egy olyan időpontot a helyszín bejárásra, amikor egy, a tietekhez hasonló paraméterekkel rendelkező esküvő lesz, hogy meg tudjátok nézni a már berendezett termet és meggyőződhettek arról, hogy nálatok is rendben lesz.
Nehogy a végén egy szegény pincér a hely szűke miatt a nagymamán átesve a vonós négyes között landoljon egy tálca pezsgővel.

 

2, Mit lehet, és mit nem lehet bevinni a helyszínre?

Ez akkor kérdés, ha a helyszínnek saját konyhája van, vagy mondjuk állandó catering partnere. Érdemes letisztázni előre, hogy mit tudok bevinni, ételeket vagy italokat. Van- e lehetőség eltenni az általatok hozott ételeket például?
Mert ha ott derül ki, hogy nincs pluszhűtő és a keresztanyu által hozott 80 krémest még a szertartás előtt le kell nyomni a vendégek torkán az nem biztos, hogy a legjobb indulás.
Szóval mindenképpen tisztázzátok le részletesen, hogy mit hoztok és hova tudjátok majd elrakni, illetve ha már itt tartunk, hogy ki és milyen formában fogja szervírozni.
Vagy a saját ételek, italok felszolgálásának van-e felára? Ha például a menünk kívül minden mást ti visztek, akkor szinte biztos, hogy lesz, mert a pincérek ugyanúgy végig ott lesznek, és valakinek el is kell mosogatni, ezekért a munkaórákért pedig fizetni kell. Szóval, ha a spórolás a cél lehet, hogy érdemes kétszer átszámolni, hogy a helyszín vagy a catering csomag ajánlatai összességében nem érik-e meg jobban.

 

3, Meddig tarthat a buli?

Van-e valamilyen időkorlát, ami után mondjuk csak hangosítás nélkül szólhat a zene vagy sehogy? Meddig tud nyitva maradni a hely? Ki marad ott a helyszíntől?
Ha nem valamilyen külön rendezvény teremben van, hanem mondjuk egy szálloda éttermében, akkor reggel mikorra kell nekik rendbe tenni a helyet a reggelizőknek és arra mennyi idő kell?

 

4, Van-e öltöző vagy zárható szoba ?

Ha a szállásotok nem ott van, ahol a fogadás, akkor van-e egy olyan zárható helység, ahol lehet tartani a nászajándékokat illetve át tudsz öltözni a fogadáshoz menyecske- vagy valami kényelmesebb estélyi ruhába, és a menyasszonyi ruhád is biztonságban lehet ott az eset további
részében. Mert ugye nem egy szűkre szabott mosdó ajtóba szorult abroncsos szoknyából kikecmeregve szeretnéd megkezdeni az asszonyéletedet.

Ki lesz a kapitány?

Az esküvőszervezés sok stresszel járó, embert próbáló feladat, az elmúlt évtizedek alatt olyan
szolgáltatói halmaz épült az esküvők köré, hogy nem véletlenül beszélünk ma már iparról a témában.
Habár a folyton gyarapodó szolgáltatások közül egyre többet vesznek igénybe itthon is a párok, az
esküvőszervező valahogy még mindig nem jellemző.
Pedig ha munka mellet szervezed az esküvőt készülj fel rá, hogy a következő néhány hónapod olyan
lesz, mintha lenne egy másodállásod, amiért még ráadásul neked kell fizetned.
Persze, ha hagysz magadnak, magatoknak időt a szervezésre, vagy tényleg nem egy világraszóló
lakodalom a célotok, akkor egész jól le lehet rendezni a dolgokat, a stressz így se marad el, de
abszolút mérsékelhető.

Viszont az esküvő napján könnyen lehet szükség egy kis segítségre, kell valaki akiben megbízol és aki
koordinál és összefogja a szolgáltatókat, és megoldja az esetlegesen felmerülő problémákat.
Így nem neked kell selyem köntösben és hajcsavarókkal a hajában, irányítanod az eseményeket,
ahelyett, hogy a barátnőiddel pezsgőznél és nyugodtan készülődnél.
Erre a posztra olyan embert érdemes találni, aki talpra esett és jól kezeli a váratlan helyzetet.
Neki minden apró részlettel tisztában kell lennie, a terem elrendezéstől kezdve a szalvéták színéig.
Melyik szolgáltató mikor érkezik, mit csinál, mire van szüksége stb…. Jobb talán egy külsős személyt
választani a közeli barátok vagy családtagok helyett, mert se egy összeveszés se egy hulla fáradt
koszorúslány nem hiányzik egy esküvőről. A szolgáltatói gárda körében lehet körbe kérdezni például,
hogy van-e ilyen szolgáltatásuk vagy vállalnák-e koordinálást az esküvő napján, ott tudnak-e lenni az
elejétől legalább a vendégvárás kezdetéig és mindent irányítani és megoldani az esetleges
problémákat

Esküvői dekoráció

Esküvői dekoráció

Vannak, akiket a dekoráció egyáltalán nem izgat, nem tartják lényeges elemnek és vannak, akik már kiskoruk óta esküvői magazinokkal a párnájuk alatt alszanak és egy tökéletes napról álmodoznak, gyönyörű dekorációval.

Ez persze csak a két véglet és a valóság sokkal árnyaltabb, de az általános igazság az, hogy a legtöbb pár szépen díszített esküvőt szeretne.

Mivel a dekorációt leginkább a helyszín befolyásolja, és általában a hely van meg hamarabb és csak utána a dekoratőr, összeszedtünk néhány olyan fontos kérdést, amit a helyszínnek érdemes feltenni, a dekoratőr felkeresése előtt?

 

  • Az asztalok elrendezése, formája: kör vagy tábla asztalok lesznek-e?
  • Hol lesz a főasztal, mögötte van-e lehetőség valamilyen módon rögzíteni a hátteret vagy szükséges valamilyen állvány?
  • Kell-e valamit takarni? Pl. ételkiadó pult, festmény a falon, vitrin stb.
  • Milyen textil dekorációs elemek vannak? kasírok a büfé asztalokra, szép terítő a főasztalra vagy a szertartáshoz, székszoknya, esetleg valamilyen állandó alap rendezvény dekoráció, tetőre, oszlopokra stb.
  • Meg lehet-e gyújtani bent a mécseseket, gyertyákat, van-e aki megcsinálja?
  • Kinti szertartáshoz, vacsorához milyen székeket, padokat biztosítanak?
  • Nagy belmagasság esetén van-e akkora létrájuk, amiről a tetődekoráció elkészíthető?
  • Terveznek- e felújítást az esküvő előtt, pl. falak átfestése, valamilyen elem beépítése?
  • Ablakokról a függönyöket le lehet-e venni, ha mást szeretnénk?
  • Milyen plusz használható bútoraik vannak? pl. könyöklő asztal álló fogadáshoz.
  • Milyen szalvétájuk van?
  • Állandó dekorációjukból mi mozdítható? trófeák vagy képek a falon

 

Ha nem magunk szeretnénk az esküvőt dekorálni, vagy a helyszín esküvői dekorációjánál többet szeretnénk, érdemes felkeresni egy dekoratőrt vagy egy dekorációs céget.

A megbeszélésre írjuk össze a fent említett részleteket a helyszínről jó, ha tudunk fényképeket készíteni a helyszín adottságairól, és válogassuk ki kedvenc dekorációs inspirációs képeinket, hogy az elképzeléseinkről minél pontosabb képet tudjunk festeni.

Valamint érdemes előre tájékozódni a dekoratőr munkáiról, utána nézni a véleményeknek, hogy olyan szakembert válasszunk, akivel egyezik az ízlésünk.

 

Milyen kérdéseket érdemes feltenni egy dekoratőrnek:

  • Milyen stílust ajánl nekünk, mi illik a helyszínhez?
  • Van- e lehetőség személyes találkozóra, lehetőleg a dekoros saját közegében?
  • Végig lehet-e nézni az eszközöket?
  • Milyen eszközöket tud, hajlandó beszerezni?
  • Van-e lehetőség új eszközök beszerzésére, ha nincs készleten a kívánt dekorelem és ha igen van-e felár rajta?
  • Van-e lehetőség az eszközök, anyagok megtekintésére, mintaasztal berendezésére?
  • Kimegye-e a dekoros felmérni a helyszínt? Milyen feltételekkel?
  • Milyen anyagi költségekre kell számítani a kivitelezési és kölcsönzési díj mellett?
  • Milyen jellegű szolgáltatásokat várhatsz (terezés, kivitelezés, bontás, szállítás, mosás, vasalás)?
  • Mi a menete a dekoráció megrendelésének (ajánlatkérés szerződés foglaló)?
  • Árai, kölcsönzési díjak.
  • Hány találkozó kell, milyen formában tartható a kapcsolat?
  • Mennyivel az esküvő előtt kell fixálnia dolgokat? Útközben min és hogyan lehet változtatni?
  • Milyen kommunikációs lehetőségek vannak?
  • Egyéb dekorációval összefüggő szolgáltatásokat vállal-e vagy tud-e ajánlani ilyen szolgáltatókat? pl. virágos, nyomda, szállító, székek, asztalok stb.
  • Vannak- e ilyen partnerei, vállalja-e a velük való kapcsolattartást?
  • Milyen feltételek mellet, meddig lehet visszamondani a rendelést?
  • Milyen garanciát tud vállalni, pl. ha beteg lesz vannak-e emberei akik, megcsinálják a munkát stb.?

 

Stílusok, tematikák és színvilág

Az esküvői dekorációk stílusának palettája évről-évre színesebb lesz. A hagyományos és elegáns dekorok mellett különféle kreatív és egyedi megoldások is elérhetőek. A romantikus vintage, ami évek óta uralja ezt a világot, az extravagáns barokk és art-deco, a szabadszellemű rusztikus és bohém vagy éppen a legújabb vezető stílusok az indusztriális és a minimál csak néhány példa a számos lehetőség közül, ma már garantált, hogy minden pár rátalál a saját stílusára.

Egyre népszerűbbek a valamilyen téma vagy tematika köré felhúzott dekorációk is. Kedvenc filmek, könyvek, utazások közös élmények és kalandok is adhatnak inspirációt.

 

A helyszín és a dekoráció

Az elsődleges szempont, hogy a helyszín és a dekoráció passzoljon egymáshoz.

Például egy rusztikus erdei vendégház, nem nagy barokkos stílusú dekorhoz való, ahogy egy luxus szálloda rendezvénytermében sem feltétlenül jó ötlet az asztalokra zsákvászon borítású befőttes üvegbe tenni a virágokat.

Ezzel szemben ahol nem ennyire meghatározó az atmoszféra, vagyis semlegesebb hangulatú a hely, akkor több stílus is kivitelezhető.

A helyszín nem csak stílus szempontjából lehet hatással a dekorációra, de az adottságait is számításba kell venni.  Például lehetnek olyan nem „esküvős” elemek, amiket le kell takarni, vagy a falak színe nem illik a megálmodott színvilághoz, esetleg bizonyos elemek elkészítése nem lehetséges, ha van dekoratőrünk, akkor ő ezekre fel fogja hívni a figyelmet és ajánlani fog alternatívákat.

Vannak helyszínek, ahol van saját dekorjuk, vagy állandó szerződéssel dekoratőrük erről érdemes tájékozódni, hogy milyen lehetőségek vannak, ha a kínálatuk nem felel meg.

Szakter Éva, szín és -stílus tanácsadót kérdeztük

Hogy látod, milyen módon készülnek a menyasszonyok az esküvőre?

A lányok már kislánykoruk óta az esküvőjükről ábrándoznak. Hosszasan tervezgették azt, hogy milyen lesz ez a nap. Van kedvenc torta, ruhafazon, virág, szalvétaszín és még sorolhatnám az apró részletekig, de amikor ott állnak, hogy dönteni kell az előkészület során, nem tudják mindezt összeállítani egy kerek egésszé. Ráadásul ott a környezet nyomása, leginkább a közeli rokonok és/vagy barátnők, akiknek szintén megvan a saját elképzelése és ezt szeretnék is érvényre juttatni.

Akkor mégis kitől kérjenek tanácsot?

Mindenképpen olyan személytől, aki segít megtalálni az egyéniségéhez leginkább illő ruhát, ékszert és frizurát. Mindenképp óvatosan kezeljék azokat a javaslatokat, amelyek olyan személyektől jönnek, akik érzelmileg erősen kötődnek az arához, hiszen ez nem mindig jó.

Ha van saját elképzelése, inspirációs fotók százait töltötte le az internetről, akkor se feledkezzen meg arról, hogy a kiegészítőket, a ruha stílusát, a csokor méretét és színét, az ékszer formáját és mennyiségét, a smink színeket és azok erősségét is egymással kell összehangolni. Olyan ez mint egy zenekar, ahol a hangszerek külön-külön is képesek megszólalni, de zenemű csak akkor lesz, ha a karmester kiáll a pódiumra. Szükséges az összhang

Szakember segítségét igénybe tudják venni az előkészület során?

Igen, egy személyes tanácsadás során kielemezzük azokat a színárnyalatokat a fehérek és a pirosak közül is, amelyek tökéletesen kiemelik az arc természetes szépségét. Meglepő talán amit mondok, de még a fehér színnek is vannak különböző árnyalatai. A kérdés az, hogy a fehér vajon mennyire vakító hófehér, tört fehér, krémszínű, esetleg bézses. Hiszen ki az, aki sápadt szeretne lenni a ruhájában? Ugye, hogy senki. Meglehet, hogy a menyasszony hófehér ruhát álmodott a napra, ugyanakkor könnyen megtörténhet, hogy a tört fehér sokkal jobb választás lesz, mert ez fogja deríteni az arcát. Ekkor felteheti magának a kérdést, hogy az eredeti elképzeléséhez ragaszkodik, amiben fáradt és fakó lesz, vagy a számára legelőnyösebb fehér árnyalatot viseli majd. Ezzel mentesül a felesleges körök lefutásától, hiszen célirányosan tud majd vásárolni. Ki az, aki ezen már elgondolkodott? Gyakori, hogy a menyasszonyok ezzel nincsenek tisztában.Az elképzelésüket pontosítani és árnyalni szükséges.

Miért szükséges ez a színelemzés?

Egy színdinamikai arcelemzés során az a cél, hogy a kliens lássa a különbségeket, milyen hatást gyakorolnak az arcra a nem megfelelő és ezzel szemben az előnyös árnyalatok. Az arcunk a kommunikáció elsődleges területe, tehát nem elhanyagolható, ha erre különösen figyelünk. Rettentő nagy szerepe van a kedvező összkép kialakulásában. Éveket tudunk öregíteni vagy fiatalítani magunkon, ha ennek a tudásnak a birtokában vagyunk.

Nem túl költséges dolog ez?

Ma már nem számít luxuscikknek egy független szakember felkérése és a hiedelmekkel ellentétben megfizethető áron van, nem kell ahogy mondják „tehetősnek” lenni. A teljes folyamaton végig kísér, ha erre van igény, a ruhapróbától a smink és frizura próbán át a csokor kiválasztásáig.

Milyen a tökéletes ruha?

Jó a felvetés, hiszen ha már megtaláltuk a menyasszonyi és menyecskeruha megfelelő árnyalatát, ezzel még nem oldódott meg a probléma. Szükség van arra a fazonra, amelyik a legelőnyösebb számára. Egy rossz választás sokszor csak az esküvői fotókon derül majd ki, de akkor már nem tudunk javítani. Ezek az emlékek évtizedekig fennmaradnak és kell hogy jó érzéssel visszanézhetők legyenek. Fontos az is, hogy a menyasszony ne akarjon homlokegyenest valami mást most élesben kipróbálni, mint ami hozzá közel áll. A választásnál legyen szempont az is, hogy a ruha ne vegyen el, a személy aki viseli ne tűnjön el benne. Minden alkathoz létezik olyan fazon, amelyik kiemeli a szépséget, csak tudni kell azt kiválasztani. Fő szempont hogy a testünk arányait nézzük, ennek megfelelően döntsünk. Mindenkinek olyan ruhára van szüksége amelyik támogat és feltölt, hiszen ez nagyban befolyásolja a hangulatunkat.

Fotózással kapcsolatosan milyen tanácsot adnál?

Javaslom, ha erre van lehetőség, azért hogy nyugodt körülmények közt történjen, előző napon keressék fel a fotóhelyszínt. Egyébként is erősebb sminkre lesz szükség ehhez, akkor kézenfekvő hogy más időpontban legyen. Az én esküvőm közel 30 évvel ezelőtt hasonló forgatókönyv szerint zajlott. Készültek műtermi és természeti fotók egyaránt, a két helyszín közt közel ötven kilométer távolság volt, márpedig ez időigényes.

Végezetül milyen általános tanácsot tudnál adni?

Tudomásul kell venni, hogy olyan, hogy tökéletes nincs, mindig kell kompromisszumot kötni valamiben, de ki lehet hozni és ki is kell hozni a legjobbat. Ahogy már a beszélgetésünk elején említettem, tanácstalanság esetén célszerű egy külső szemlélőt megkérdezni, akiben megbízunk, aki reálisan lát bennünket és nem a pillanatnyi érzelmi állapota alapján, spontán dönt.

-Térjünk vissza a színelemzésre! Miben nyújt ez segítséget azon túl, hogy a fehérek és apirosakközül már megismerte a menyasszony a saját árnyalatát?

Miután megtörtént a színdinamikai arcelemzés és minden színtartományból (fehér, piros, kék, zöld, sárga, lila, barna, szürke) megállapítottuk a legelőnyösebb tónusokat, minden egyes ember besorolható a 4 fő típusba, illetve ezen belül a 12 különböző altípus egyikébe. Ennek alapja az a természet által alkotott harmónia, mint az arcbőrünk, a hajszínünk és a szemszínünk összessége. Az elnevezések a négy évszakra utalnak, ezért megkülönböztetjük a TAVASZ, NYÁR ,ŐSZ és TÉL típusokat. Ezek meghatározása lesz a kiindulópont. Természetesen mindez a hétköznapi öltözködés során is hosszú távú segítséget nyújt. De most kifejezetten az esküvő témakört járjuk körül.

                                    

-Jól érzem, hogy ez egy jól átlátható rendszer?

Igen, mert a típusokhoz egyértelműen tartozik fém-ékszer szín (arany vagy ezüst), smink-, hajszínek és a jellemző öltözködési stílus is.

 

-Ezek szerint a menyasszonyi ruha stílusát is befolyásolja a színtípus?

Igen ez így van. Nézzük!

TAVASZszíntípus a meséből életre kelt tündér. Megjelenése légies, az örök fiatalság és a tavaszi virágzás jelképe.

Arcbőre világos és lágy megjelenésű, időnként szeplőkkel tarkított és az elefántcsonttól a barackos árnyalatig sokféle lehet, természetes pírral. Szemszínük változatos, de élénk és jól körülírható. Hajukban jellemzően aranyló pigmenteket látunk, ami a világos szőkétől a vöröses barnákig széles sávon mozog, altípustól függően.

Leginkább a romantikus stílusú csipke-, vagy tüll- vagy fodros ruha lesz a jó választás. Egy anyagában selyemfényű darabot díszíthetik masnik, rávart virágok, de a gazdag gyöngyhímzés is illik hozzá. Tónusában mindenképpen aranyló, krémes legyen, hiszen ez fogja majd deríteni arcát és kiemelni tündéri ragyogását.

-Milyen ékszert javasolsz a tavasz típusnak?

A fémszínek közül a fényes arany illeszkedik ide. Ugyanakkor a romantikáról leginkább a gyöngyből készült kiegészítők jutnak eszünkbe.

-Milyen sminket javasolsz?

Legelőnyösebbek a lágy, meleg, selymes tónusok, türkiz, barack, pezsgő, finom arany, korall, üde árnyalatok. Kerülni kell a füstös szemhéj-árnyékolást és a harsány színeket, mert ezek megsemmisítik a tündér-jelenséget. Érdemes két különböző próbasminket készíttetni azért, hogy a véglegessel majd tökéletesen elégedettek legyünk. Figyelembe kell venni az arc formáját és a szemek távolságát is. De ezt célszerű profi sminkesre bízni.

-Mi a helyzet a frizurával?

Javaslatom szerint válasszon a tavasz színtípusú menyasszony valamilyen könnyed frizurát, laza hullámok, fonással díszített vagy akár egy romantikus stílusú kontyot. Kerülhet a hajba gyöngyös csat, ízléses virágdísz és a hosszú fátyol is tökéletesen kiegészíti majd a ruhát

-Végül, de nem utolsó sorban a csokor is főszereplő. Milyen szempont szerint célszerű választani?

A csokor mérete és alakja függ a menyasszony testalkatától, hiszen fő szempont hogy az arányokat meg kell tartani. Mondok egy példát: alacsony és törékeny ara ne akarjon nagyméretű csokrot, mert akkor mellette el fog törpülni. Ennek az ellentéte, amikor egy telt lány apró-pici gömb költeményt tart a kezében, ilyen esetben az ő testarányai fel fognak nagyítódni.

A virágok színének kiválasztása a már jól megismert meleg bársonyos romantika felé haladjon.

-A koszorúslányok ruhája esetén mit érdemes szem előtt tartani? Erre külön kell figyelni, vagy rábízhatjuk a választást a lányokra?

Ahhoz, hogy a kedvező összképet megkaphassuk, a színkészletnek mindenképpen harmonizálnia kell a friss tavaszi, meleg árnyalatokkal. Így aztán színe lehet barack, korall, türkiz, a menyasszony döntésétől függően. De még számos olyan árnyalat létezik, amely a tavasz felé orientálódik.

Kovács Kata ceremóniamesterrel beszélgettünk

Azt, hogy ki a vőfély nagyjából mindenki tudja,

viszont hogy ha valaki meghallja, hogy ceremóniamester (továbbiakban CM. ),

akkor nem feltétlenül tudja hova tenni. Mit lehet tudni róla?

 

Róla azt kell tudni, hogy ő a modern esküvők házigazdája.

Nem beszél rímekben, nem visel hagyományos öltözéket, a férfiak öltönyt, a nők pedig valamilyen elegáns ruhadarabot, nincsen semmilyen megkülönböztető jelzés, mint például a bot, hanem ott igazából az embernek a stílusa a meghatározó.

Tehát azok a párok választanak CM-et, akik el akarnak rugaszkodni a hagyományostól de kell nekik  valaki, aki kordában tartja az egész Nagy Napot, és irányítja a násznépet.

Én azt gondolom,  hogy 30 főtől már jól jön valaki, aki irányítja az esküvőket.  Tulajdonképpen a feladatköre a két személynek körülbelül ugyanaz, de a megjelenés, a stílus az attól függ, hogy a pár melyiket választja, ők mit szeretnének. A koordináció, a vendéglátói szerep, a szolgáltatók összefogása és az Ifjú Pár segítése mind-mind a feladatok részét képezik.

 

Mik a jó CM. ismérvei? Hogy lehet választani?

 

Az hogy hogyan választ egy ember bármilyen szolgáltatót az esküvőjére, az első körben mindig a szimpátián múlik, mert hogyha nem szimpatikus az adott személy, akkor úgy nem lehet vele együtt dolgozni.

Annak is érdemes utána nézni, hogy mennyi referenciája van, mik a visszajelzések a pároktól esetleg a többi szolgáltatótól, mennyi esküvője van. A szimpátia mellett az is nagyon fontos, hogy a szívén viseli-e az esküvőt, vagy csak munkának tekinti.

A jó CM érdeklődik, felméri az igényeket és annak megfelelően alakítja az egész esküvő menetét. Nekem például elsődleges, hogy én egy olyan esküvőt vezényeljek le, amilyet a pár szeretne. Ezért kell jó előre mindent megbeszélni, átbeszélni, hogy tudjam az adott pár, hogyan és miként képzelte el az esküvőjét.

Aki jó és profi CM, annak a munkája nem a nagy napon kezdődik!

Nem csak megjelenik a vendégváráson, mond öt mondatot és hazamegy,hanem már az esküvő szervezés legelejétől, amikor megismeri a párt vagy szerződést kötnek, onnantól kezdve részt vesz a tervezésben, a szervezésben, ötleteteket és tanácsokat ad, megírja a Nagy Nap forgatókönyvét. Felméri az igényeket és az alapján koordinál a nagy napon.

Ezért is tartom magam a “Menyasszony barátnőjének”, mert nálam baráti viszony alakul ki a párok és köztem.

 

Miben más akkor egy CM, mint egy esküvőszervező, mik a feladatai?

 

Az esküvőszervezők is különböző szolgáltatásokat nyújtanak a pároknak. Vannak csomag ajánlataik, hisz van aki csak tanácsadásra kéri fel őket és van  természetesen olyan is amikor a nagy napon végig segítik az esküvőt. Kérdés a pár mit választ.

A CM nem köt szerződést egyéb szolgáltatókkal a párok helyett, amit az esküvőszervezők gyakran megtesznek. A szervező a háttérmunkát segíti, hogy ne legyen probléma, az előkészületekben óriási segítség és a nagy napon minden szolgáltató és az Ifjú Pár keze alá dolgozik.

A ceremóniamester azonban a porondon van, valamint házigazda/háziasszony szerepköre van. Én  foglalkozom a vendégekkel, a párral, a szolgáltatókkal, konferálok, hangulatot teremtek és fokozok.

Egy esküvőszervező ilyet nem tesz. Ahogy egy CM sem egyeztet a dekorossal és a virágossal a virágok típusáról és a dekoráció részleteiről.

Mindenkinek megvan tehát a maga feladata, nem jó összekeverni a kettőt.

 

Akkor, ha a pár úgy dönt, hogy legyen CM és elmennek hozzád, mire számítsanak, miket kérdezzenek?

Hogyan jutnak el hozzád, mi a munka menete?

 

Egy személyes találkozó mindenképpen kell, hogy megismerjük egymást, de vannak olyan párok akik úgy is lefoglalnak, hogy csak a honlapot látták,olvasták a blogot,és már az alapján érzik, hogy én vagyok az emberük. Ez főleg a külföldön élő párokra jellemző. De beszélhetünk például skypon is.

A szerződés megkötéséhez tehát nem feltétlenül szükséges a személyes találkozó, de utána mindenképpen le kell ülni a párral, megbeszélni az esküvő forgatókönyvét, megtervezni az időpontokat, mikor legyen a szertartás,lesz-e kreatív fotózás a nagy napon vagy más napon oldják meg stb.

Nekem mindent tudnom kell, hogy milyen játékokat, programokat akarnak. Összességében milyen esküvőt álmodtak meg maguknak. Ez egy másfél-két órás beszélgetés általában, amikor összegyűjtöm az információkat, hogy ők hogyan képzelték el a saját esküvőjüket.

Hisz mondhatjuk, hogy minden esküvő egyforma, valójában azonban nagyon nem!

A kis ördög mindig a részletekben rejlik. Összegyűjtünk mindent, de nem úgy kell elképzelni, hogy akkor ez egy szentírás arra a napra, hanem ez egy körülbelüli forgatókönyv, ami aztán a Nagy Napon kiderül, hogy a tervezetnek megfelelően zajlik-e.

Mert váratlan események mindig vannak. Én pedig azért vagyok ott, hogy a váratlan események ellenére, minden a tervezetteknek megfelelően történjen, vagy legalábbis mi mindent megtegyünk azért.

 

Tehát ha van esküvőszervező, akkor vele neked nagyon össze kell dolgoznod?

Így van! De nem csak vele. Hanem mindegy egyes szolgáltatóval. Minden egyszer szereplővel a nagy napon. Én vagyok a kapocs mindenki között.

Szokott olyan lenni, hogy a Nagy napig van szervezőjük, de az esküvőn már CM veszi át a feladatát?

Szokott lenni ilyen is igen. Manapság már elmondható, hogy bármi bárhogy lehetséges

 

Szóval, ha van CM nem feltétlenül muszáj, hogy a szervező a Nagy Napon is ott legyen?

 

Egy hiánytalan szolgáltatói teambe, az esküvőszervező is beletartozik, ahogy még egy csomó más szolgáltató. Aki jelen van a nagy napon. Én azt mondom, hogy minél többen vagyunk ott és segítjük a párt, annál tökéletesebb lesz a nagy nap.

Több szem többet lát, valamint nekem is csak két kezem van, és hátul nekem sincs szemem

Ám az én felfogásom szerint a szolgáltatók a párért vannak, és ha úgy alakul mindenki megcsinál olyan feladatot is, ami nem tartozik a feladatkörébe, hogy minden rendben legyen és a Pár boldog legyen. Nőként mondjuk több csajos dolgot várnak el tőlem, mint egy férfi CM-től, ebben biztos vagyok. Hisz nőként a menyasszonynál barátibb viszony alakul ki, mint egy férfival.

A CM munkája a nagy napon hivatalosan a vendégvárással kezdődik, a szervezőé pedig sokkal korábban. Én ott vagyok a vendégvárás előtt akár már 3 órával is a helyszínen. De ez nem általános. Én így dolgozom, ezért is mondhatom azt, hogy szeretnek a párok. Hisz nem kések, lehet rám számítani.

 

A ceremóniamester kiválasztásánál mik azok a kérdések amiket mindenképpen tegyenek fel a párok a lehetséges CM-nek?

Mikor érkezik és mikor távozik a nagy napon! Ez egy fontos dolog! Hogy az adott ceremóniamester, hogyan dolgozik. Mikor és mennyit számíthat rá a pár.

Mit tartalmaz az ár? Az előkészületekben mennyit segít? Milyen ötletei vannak, bár ezt nyilván nem szívesen osztja meg az ember , addig a pillanatig, amíg nem kötöttek szerződést .  Egy ismerkedős találkozón azért arra nem kell számítani, hogy kiadja az összes kulisszatitkát a CM, de már fel lehet mérni, hogy miket szokott csinálni.

Fontos,  hogy  hogyan  kommunikál, hogyan  beszél a találkozó alatt a párral,  hogyan küld e-mailt, az mind tükrözi az ő személyiségét  és előre vetíti, hogy  a Nagy Napon a vendégekkel ,miként  fog  beszélni .

Nyilván egy halk beszédű embert ne válasszon senki, mert az nem fogja tudni ellátni ezt a feladatot. Fontos hogy meglegyen a megfelelő hangszín ,ezt nem lehet csinálni suttogva, mert úgy senki nem fog rá figyelni.

 

Mi lehet még érdekes vagy fontos?

Fontos, hogy  a ceremóniamesternek legyen saját mikrofonja! Hisz neki ez munkaeszköze! Nem olcsó ez a szolgáltatás, minimum elvárási szint legyen  saját vezeték nélküli mikrofon. Ha nincs, az olyan, mintha a zenésznek nem lenne hangszere.

Illetve azért,mert egy CM volt már 10 esküvőn, attól még nem nevezhető ceremóniamesternek. Minden esküvő más. 100 esküvő után is vannak váratlan események. Ám a párnak tudnia kell ennél a szolgáltatásnál is, hogy profira bízza a nagy napját, akinek ez a főállása avagy olyan személyre, aki “volt már esküvőn”. Ez egy nem könnyű szakma. Annak tűnik, valójában azonban nagyon nem az.

A pároknak nincs könnyű dolguk kiválasztani a hozzájuk illő ceremóniamestert. Ám a fent említett dolgokra, ha mind figyelnek akkor már jó úton haladnak